Lehetne akár 500 Ft alatti is az üzemanyagár, ehelyett nemsokára drasztikus drágulás várható a benzinkutakon. Mutatjuk az okokat, miért válik egyre megfizethetetlenebbé az autózás. Természetesen mindegyik a káoszkormány ténykedésére vezethető vissza. Felelősebb kormányzással jóval olcsóbban tankolhatnánk.
A holtankoljak.hu szakportál friss adatai szerint Magyarországon jelenleg 576 Ft a 95-ös benzin átlagára. Ha a környező országokat nézzük, akkor ugyanez Ukrajnában 421, Romániában 486, Szlovéniában 521, Horvátországban 535, Szerbia 554, Ausztriában 579, Szlovákiában pedig 583 Ft-nyi helyi valutába kerül. Tehát mindössze két olyan szomszédunk van, ahol többe (pontosabban nagyjából annyiba) kerül az üzemanyag, mint itthon, a többiben kisebb vagy nagyobb mértékben olcsóbb. És az utóbbi a jellemzőbb. De nem is olyan rég még abban a két országban is olcsóbb a volt mint a benzin, mint nálunk. Igen, még az osztrákoknál is.
Minderről természetesen az Orbán kormány tehet. Több okból is.
- Az üzemanyagok ára a Brent olaj világpiaci árához van kötve. Ami viszont dollárban van elszámolva. Most épp erősödőben van a forint a dollárhoz képest, de csak azért, mert van honnan: tavaly októberben még 435 Ft volt 1 dollár. Onnan nézve a mostani 342 Ft körüli árfolyam egész jó, dicsekednek is vele a megafonosok orrba-szájba. De ha azt nézzük, hogy alig két éve még ugyanez az árfolyam 283 Ft volt... Azt meg már csak félve említjük meg, hogy 2010-ben Orbán 200 Ft alatti(!) dollárárfolyammal vette a kormányzást Bajnai Gordontól. Szóval a mi drága benzinünkben bőven benne van a pancserkormány káoszos árfolyampolitikája.
- Populista szempontból jól eladható az ársapkák rendszere, de a lehető legrosszabb módszer az emberek megsegítésére. Többet árt, mint használ. A benzinárstop is hatalmas veszteségeket okozott a hosszúra nyúlt fennállása alatt a benzinkutaknak, így azok, amelyek egyáltalán túléltek, a helyreállásuk érdekében átmenetileg a szokásosnál nagyobb árrést használnak. Ami viszont magasabb üzemanyagárakat jelent, nem kis szerepet játszva az uniós átlag háromszorosát kitevő, Európa-bajnok inflációban.
- Persze volna valódi eszköze Orbánéknak, hogy a piaci szereplők szipolyozása nélkül támogassa az üzemanyag-használókat: az adócsökkentés. Hisz az olajár és egyéb költségek mellett a benzinár legnagyobb része a benzin után fizetendő jövedéki adóból, és a jövedéki adóval megemelt összegre számolt 27%-os világbajnok ÁFÁ-ból áll. Igen, nem elírás: az adóval megemelt összeg után kell egy újabb adót fizetni. Ez is kuriózum.
A lényeg, hogy akarat kérdése lenne csak ezekből engedni, és tadám, azonnal el lehetne érni akár 100 Ft-os literenkénti csökkenést is, és máris 500 Ft alatt lenne az ár.
Csak hogy nem véletlen, hogy ehelyett egyfolytában adót emelnek: 22 tavasza óta már 19-nél áll a számláló. Az uniós pénzek elapadása (ami szintén Orbánék sara), valamint a tavalyi választás előtti osztogatás miatt, amelynek mind a mérete, mind a felelőtlensége elképesztően hatalmas volt, üres az államkassza. Így a megmaradó áfa mellett pár hónapon belül már másodszor emelik meg a jövedéki adót, nem is kevéssel: szakértők szerint január elsejével nagyjából átlagosan 40-41 forinttal fognak drágulni emiatt az üzemanyagok Magyarországon.
Ráadásul a mostani emelés mértékéből az is kiolvasható, hogy a kormány őszre 425 Ft-os euróval számol a mostani 368 Ft helyett, ami elképesztő forintgyengülést jelent. Mit tudnak, amit mi nem? Mit terveznek, mire számítanak, aminek ilyen tragikus hatása lesz?
Felelősebb kormányzással jóval olcsóbban tankolhatnánk. De felelős kormányzás Orbánéktól már nem várható, ezt jól bebizonyította a NER 13 éve. Egyedül egy kormányváltás hozhat csak javulást ezen a téren. Is.
A vámpírkormány szerint túl olcsó a benzin: januártól megint megemelik a jövedéki adót, durván
A DK szerint újabb megszorítást jelent Orbánék benzináremelése. Adóemelés helyett adócsökkentésre van szükség - jelentette ki Molnár Csaba, a párt EP-képviselője.
Vajon miért tervez a káoszkormány az őszre 425 Ft-os euróval?
Tóth Bertalan, az MSZP frakcióvezetője szúrta ki, hogy a most benyújtott jövedékiadó-emelés mértékéből ez következik.
Uniós források nincsenek, óriási a baj, de a valóság meghajlítható a propagandával
A momentumos Kele János szerint beköszöntött az a kor, amelyben nem az infláció mértéke a fontos, nem a jövedelmek vásárlóértéke számít, nem a lakások ára, nem az államadósság szintje foglalkoztatja a szavazót, hanem az, van-e kire haragudni a gondok miatt.